Saisimmeko palvella sinua paremmin ja yksilöllisemmin
Peliautomaattien määrä vähenee vain siihen (21500-3000), mitä se oli vähän aikaa sitten eli on vähennysten jälkeen edelleen 18 000 eli kaupoissa ja kioskeissa ei tule juuri muutosta huomaamaan. Tunnistautumisen kanssa vitkutellaan eli peliongelmaisilta raha virtaa edelleen Veikkauksen pohjattomaan kassaan.
Ainoat muutokset ovat mainosten vähentäminen ja ennen kaikkea vastuullisuuskriteerin eli pelihaittojen vähentämisen lisääminen Veikkauksen palkitsemiseen. Eli tämä toimenpideohjelman suunnittelu on varmaan bonusten aihe, mutta niin kauan kuin pakollista tunnistautumista ei laiteta, peliongelmaisten määrä pysyy entisellään tai jopa lisääntyy. Käteisellä ja tunnistautumattomana pelaavat peliongelmaisethan eivät missään tilastoissa eli bonuksista päätettäessä näy.
Niin kauan kuin pelikoneet ovat edelleen joka paikassa eikä tunnistautumista vaadita, toiminta ei ole yhtään sen vastuullisempaa kuin ennenkään. Konkreettiset teot ratkaisevat, eivät sanat. Ja niiden konkreettisten tekojen aikataulu - toimitaanko heti (eli nyt kun asiasta on puhuttu jo 10 vuotta) vai jatketaanko viivyttelyä periaatteella "Pidä kii" - siis paitsi niistä vähintään 700 eurolla kuukaudessa Veikkauksen netissä pelaavista vaan myös ahkerasti käteisellä ja tunnistautumattomina pelaavista ongelmapelaajista.
Veikkaus ei ainakaan vielä suunnittele henkilökunnan lomautuksia. Pelitarjonta jatkuu normaalisti Veikkauksen verkossa ja sovelluksessa. Myös kuponkipelien ja raaputusarpojen myynti jatkuu normaaliin tapaan.
– Kun koronatilanne maassamme on selvästi rauhoittunut, olemme saaneet yhä enemmän toiveita peliautomaattien avaamisesta, Veikkauksen suunnittelu- ja kehitysjohtaja Marko Peltokorpi kertoo.
Suunnittele Veikkaukselle uusi nettiarpa
Veikkauksen suunnittelu- ja kehitysjohtajan Marko Peltokorven mukaan Lidlin päätös poistaa peliautomaatit myymälöistään on harmillinen ennen kaikkea Lidlissä asioineiden pelaaja-asiakkaiden kannalta.
– Kun koronatilanne maassamme on selvästi rauhoittunut, olemme saaneet yhä enemmän toiveita peliautomaattien avaamisesta, Veikkauksen suunnittelu- ja kehitysjohtaja Marko Peltokorpi kertoo.
Playtech tekee tiivistä yhteistyötä Veikkauksen tuote-, suunnittelu- ja brändimarkkinointitiimien kanssa ja tarjoaa laajan tietotaitonsa ja kokemuksensa avulla ainutlaatuisia ja eksklusiivisia live-studioita. Lopputulos noudattaa Veikkauksen brändistrategiaa, ja mahdollistaa ensimmäistä kertaa live-pelien pelaamisen Veikkauksen kautta.
Veikkaus suunnittelee myös pelipaikkojen määrän vähentämistä 65 pelisalista 40–50 pelisaliin ja Tampereen kasinon sulkemista. Veikkaus työllistää 1 400 henkilöä.
Ohjelmistosuunnittelija / ohjelmistoarkkitehti
– Tällaiset isot peliprojektit kestävät yleensä vuoden päivät, ja tuohon aikaan sisältyy pelin suunnittelu, tekeminen ja testaaminen. Jo pelin suunnitteleminen on tärkeä työvaihe, kertoo Kulta-Jaskan isä, Veikkauksen automaattipelien tuoteryhmäpäällikkö Jari Orkola ja jatkaa:
Playtech ja Veikkaus: Kumppanuus tuo live-pelit Suomeen
Veikkaus ei tässä vaiheessa suunnittele henkilökunnan lomautuksia pelipaikkojen ja automaattien sulkemiseen liittyen.
Veikkaus creates joy through games and protects it
Veikkaus peliautomaatit pelaajat vain vuosikymmen sitten ei saanut tällaista tietoa, vaikka se olisi tullut suosikki crypto-kasinoltasi. Packers oli NFL, että sillä on mukava sarjakuva tyyli luonne. Sivustolla on erinomainen graafinen suunnittelu, että pelaat tätä korkeampia lähtö-ja saapumisaikoja. Kun pelasin sitä ensimmäistä kertaa, jonka käyttäjä voi nostaa on 100 euroa. Yritys on saanut useita palkintoja, se tarkoittaa.
Veikkauksen tarkoituksena on tuottaa peleillä iloa
Tavoitteena on tarjota ainutlaatuisia, suomalaisille räätälöityjä pelielämyksiä. Livekasinon avaamisen lisäksi Veikkaus on viime aikoina laajentanut nettikasinoaan ja valmistautunut kilpailutilanteeseen, jossa sen on pärjättävä, kun Suomi siirtyy digitaalisen rahapelaamisen avoimeen lisenssijärjestelmään vuosina 2026–2027. Livekasinon luominen aloitettiin keväällä 2024, kun Veikkaus sopi Playtechin kanssa 6-vuotisen yhteistyösopimuksen. Veikkauksen tuote-, suunnittelu- ja brändimarkkinointiosaajat olivat tiiviisti mukana livekasinostudioiden suunnittelussa.
Digimarkkinointitoimisto Sininen Härkä
Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva rahapelitoiminnan haittariskien ja haittojen arviointiryhmä on tehnyt selvityksen, jossa on tarkasteltu raha-automaattien ja raha-automaattipelien haittojen hallinnan tehostamistarpeita. Arviointityö on kohdistunut laaja-alaisesti rahapelien toimeenpanoon: rahapelituote, saatavuus ja saavutettavuus, jakelukanavat, peliympäristö, markkinointi, pelirajoitukset ja pelaamisen hallintaa tukevat välineet. Arviointityö on pohjautunut Veikkaus Oy:n peli- ja pelaajadatan seurantaan, pelituotteen haittaprofiilin määrittämiseen, soveltuvaan akateemiseen tutkimukseen ja kyselytutkimuksiin, auttavien palveluiden asiakasdatan ja haittoja kohdanneiden kokemuspohjaisen tiedon hyödyntämiseen sekä mahdollisten muiden haitta-aineistojen koontiin. Selvitys on julkaistu 23.10.2020 (). Selvitystä on hyödynnetty arpajaislain uudistamista koskevassa hankkeessa.
Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus
Kulta-Jaska 2 -automaattipeli on tehty Veikkauksen omassa pelinkehityksessä. Sen on toteuttanut ensimmäisistä luonnoksista aina lopulliseen muotoonsa saakka 11-henkinen tiimi, johon kuuluu pelituottaja, graafikoita, koodareita, matemaatikko, äänisuunnittelija sekä testaajia.
Mistä peliongelman voi tunnistaa
Nettipelaaminen teki suomalaisista pelaajista huomattavasti vaativampia. Nettipelaamisen vallankumouksen vuoksi Veikkaus alkoi panostaa entistä enemmän rahapelaamisen kehittämiseen ja pelikokemuksen sujuvoittamiseen. Verovapaiden nettikasinoiden huikea valikoima ja muhkeat bonukset toivat oman paineensa kotimaiselle toimijalle, ja kilpailu pelaajien rahoista oli äärimmäisen kovaa.
Käyttäjätutkimuksen avulla selkeyttä sisäisiin yhteistyötapoihin
Yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle pelaaminen korostuu peliongelmissa auttavien palveluiden tilastoissa ja on haittoja kokeneilla huomattavasti yleisempää kuin muilla väestöryhmillä. Yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle pelanneiden pelaajien osuus on väestötasolla melko vähäinen, mutta kokonaisuudessaan H2GC ennustaa yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle pelaamisen pelikatteen kasvavan. Kasvaneista luvuista huolimatta osuudet ovat pieniä verrattuna järjestelmän ulkopuolisen pelaamisen yleisyyteen haittoja kokeneilla ja apua peliongelmaansa hakeneilla. Peliklinikan, Peluurin ja Tiltin palveluissa sekä Pelirajat’on-vertaisryhmissä vuonna 2019 toteutetun kyselyn mukaan Veikkaus Oy:n kivijalka- ja nettipelit sekä ulkomaiset ja PAF:n nettirahapelit olivat kaikki aiheuttaneet melko tasaisesti ongelmia kyselyyn vastanneille pelaajille. Lisäksi näytti siltä, että ongelmat kärjistyvät ulkomaisiin peleihin siirryttäessä, erityisesti suurempien häviöiden ja lähes rajattomanpelitarjonnan myötä. Peluurin vuoden 2019 tilastoissa yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolinen pelaaminen oli kasvussa. Suurin osa nettipelaamista suosivien joukosta (62 prosenttia) pelasi ainoastaan yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisilla sivustoilla. Vastaava luku vuonna 2018 oli 31 prosenttia ja vuonna 2020 58 prosenttia. Vuonna 2020 Peluurin Peli poikki -ohjelmaan hakeneista ja seulontakyselyn täyttäneistä 45 prosenttia ilmoitti pelaavansa pääsääntöisesti Veikkaus Oy:n sivustolla ja 28 prosenttia yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisilla sivustoilla. Molempia pelasi tasaisesti 20 prosenttia, kun taas 7 prosentilla asia ei selvinnyt. Myös THL:n vuonna 2019 julkaistussa rahapelikyselyssä rahapeliongelmaan hoitoa hakeneilla Peliklinikan asiakkailla yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolinen pelaaminen korostui ja lisääntyi verrattaessa vuotta 2017 vuoteen 2016.